Koeien, schapen, kangoeroes, emu's en veel vogels - Reisverslag uit Lower King, Australië van erik koekoek - WaarBenJij.nu Koeien, schapen, kangoeroes, emu's en veel vogels - Reisverslag uit Lower King, Australië van erik koekoek - WaarBenJij.nu

Koeien, schapen, kangoeroes, emu's en veel vogels

Door: Erik Koekoek

Blijf op de hoogte en volg erik

20 Januari 2018 | Australië, Lower King

Hallo allemaal,

Al weer een hele week verder en ook weer heel wat reacties. Hierop reageren kan niet helemaal. Bij het vorige verslag staan nu eindelijk de foto's en ik ga snel verder met de afgelopen week.

We zijn een aantal dagen langer in Adelaide gebleven, omdat Ferdinand zijn oude baas op vakantie was en zondag avond weer kwam.
Dat was maar goed ook, want we hadden nog heel wat te zien.

Zaterdag zijn we eindelijk de stad Adelaide in gegaan en hebben we het centrum goed bekeken. We zijn met de auto gegaan en dit was ruim 20 minuten rijden. Te voet zijn we het centrum in gegaan en wat op valt is dat het vooral een mix is van moderne en oude gebouwen. Maar wel mooi gecombineerd. In de stad nog de beroemde chocolade van Haighs chocolates gekochten opgegeten. Na nog wat rondgekeken te hebben , hebben we bij een footcourd gegeten.

Na de stad bekeken te hebben zijn we doorgereden naar Hahndorf. Dit is ook een plek waar Ferdinand heeft gewoont. We hebben door het gezellige centrum gewandeld en hier en daar een winkel bekeken. Gelukkig kwam ik ook hier mijn vaste souvenir tegen, dus het tafelbelletje is gevonden. Vervolgens hebben we nog even gekeken waar Ferdinand heeft gewoont. Daarna bij een kennis van Ferdinand koffie gedronken en een kaasplankje leeg gegeten.Het huis stond op een heuvel met een super mooi uitzicht. Vervolgens weer terug gegaan naar ons appartement met zeezicht in Grange ( Adelaide)

Zondag hebben we lekker rustig ontbeten en zijn we weer de stad in gegaan. De auto bij het Botanic Park geparkeerd en via een parkje naar de rivier gewandeld. Halverwege zagen we een paar bomen in het park die vol hingen met vleermuizen. Echt super veel en heel apart om te zien. Vanaf daar doorgelopen naar de rivier, waar je heel mooi langs kan wandelen en een mooi uitzicht op de stad hebt. Na een rondwandeling waren we weer terug bij de Botanic Garden en hebben we die ook nog bekeken.Het was een heel mooi park en we hebben heerlijk genoten. Hier zag ik ook mijn eerste Ibis ( Vogel). Wauw dat loopt hier zo maar rond. Vervolgens zijn we nog even naar de Morialta Falls gegaan. Het was en mooi gebied, maar de waterval zelf was niet zo heel bijzonder, omdat het het droge seizoen is hier. Toen weer terug gegaan en lekker gegeten en voor de laatste keer de zonsondergang vanaf het strand bekeken.

Maandag moesten we ons mooie plekje opgeven en zijn we naar een ander deel van de stad verhuisd. We hadden hier een woning, ook weer via Airbnb geboekt. Het was een rijtjeshuis en van binnen zag het er mooi uit. Van buiten een beetje kaal. Onderweg dat we er naar toe reden zijn we nog even bij Largs Bay gekeken.Daarna naar een shoppingmall geweest om inkopen voor de komende reis te doen.En toen naar ons huisje. Hier eerst gekookt en gegeten. s' Middags zijn we naar Brukunga gereden. Onderweg nog even bij de Dutch shop gestopt en een zak drop en roggebrood gekocht. Hier konden we wel zien waar Ferdinand de eerste tijd in Australie heeft gewoont en de veranda heeft vervangen. Daarna naar Mount Baker gereden en het plaatsje bekeken. Leek ook weer gezellig. Nog snel een gasflesje gekocht en de auto afgetankt en toen naar Ferdinand zijn oude baas gegaan. Hij woont op een heuvel met mooi uitzicht. We waren uitgenodigd voor een barbeque en dat smaakte heerlijk. Ook hebben we de roggebrood aan hem gegeven, omdat dat iets nederlands is. Er was ook een oud collega van Ferdinand en het was heel gezellig. We hebbenhet niet al te laat gemaakt, omdat we de volgende dag weer vroeg op moesten.

Dinsdag waren we vroeg uit de veren en na het ontbijt de auto snel ingepakt en op weg gegaan. Zo onze reis naar Albany was begonnen. De reis ging naar Port Augusta hier hebben we even koffie gedronken bij de golfbaan. Wat hier opviel was de hele grote zwermen vogels. Vooral heel veel Galahs en Goffin Kakatoe, die je zo wie zo veel ziet. Weer doorgereden en via Kimba waar de Big Galah staat naar Tcharkuldu Rock in Minnipa gereden. Onderweg zagen we nog een Blauwtongkinken in de berm lopen, dus daar wel even voor gestopt om hem te bekijken. Bij de Tcharkuldu Rock lekker gelunched met uitzicht op de rotsen. Toen we weer verder reden zagen we nog een kangoeroe voor de auto langs lopen en een adelaar weg vliegen. We waren weer onderweg naar onze eerste overnachting en onderweg kwam we de vreemdste borden tegen met overstekend wil ( Koeien, schapen, kamelen, kangoeroe's emu's en wombats. Tja dat hebben we innederland niet. Uiteindelijk kwamen we in Nullarbor Roadhouse aankwamen. Hier hadden we een kamer met 3 bedden een douche en wc. In het restaurant gegeten en naar de zonsondergang gekeken. De volgende morgen ook naar de zonsopkomst gekeken enom 7.20 uur waren we de dag erna weer op pad. Na een uurtje rijden zagen we de eerste parkeerplaats naar de Bunda Cliffs. Een mooi uitzicht over de oceaan met mooie cliffen als kust. Super mooi om te zien, al was het wel wat mistig. Het is ook een goede plek om walvissen te spotten, maar dit was niet het goede jaargetijde, dus jammer. Bij het 3e uitkijkpunt ook even koffie gedronken. Daarna kwamen we aan bij de grens van zuid en west australie. Na een kleine controle ( fruit groente en nog wat dingen mogen niet mee) Hebben we een foto gemaakt bij het monument en de tijd 2,5 uur terug gezet. Dus naar 3,5 uur rijden was het nog maar een uur later geworden. vervolgens zijn we door gereden naar Eucla. Hier is een oud Telegraph huis die we wilden zien. Het telegraph huis was niet zo bijzonder, maar de omgeving met soort zandduinen was super mooi. Overal zagen we ook sporen van dieren, allen daar bleef het bij. Vanaf Eucla doorgereden naar Gaicuna. Hier start de langste rechte weg van Australie. Dit was 146,6 km en aan het eind waren we bijna bij onze 2e overnachting. Fraser Range Station hebben we geslapen. We hadden een mooie kamer met gedeelde wc en douches. Snel de tassen in de kamer en even wat rondgekeken. En hier zagen we al 4 kangoeroes huppen. Om half 7 vis en chips gegeten en de zonsondergang proberen te bekijken. Deze viel een beetje tegen, maar het kan ook niet allemaal super zijn. Op tijd naar bed gegaan en er weer vroeg uit voor de zonsopkomst. Ook deze was niet erg speciaal. Wel liepen, hupten er veel kangoeroes. Overal waar je keek waren ze.
Ontbeten en weer op pad. We waren nog niet op de grote weg en we zagen al emu's lopen. Een oude met 6 jongen en nog 1 die verder op liep. Ook zagen we weer kangoeroes en onze dag was nu al goed. Via Norseman kwamen we aan het eind van de dag en via een super mooie route aan bij het huis van Ferdinand in Lower King ( Albany) aan. Het was een reis van 2605 KM en we warennu wel blij dat we er waren.

Wel heel bijzonder dat je dan eindelijk bij het huis van Ferdinand stond. Nu weten we eindelijk waar hij woont en hoe het er echt uitziet. We hebben eerst de tuin bekeken. De groente tuin was flink gegroeid en er was van allerlei fruit rijp. OOk was er helaas een Boom omgewaaid. Daarna het huis bekeken. Het was veel groter dan verwacht. En ik snap nu eindelijk hoe het allemaal zit. Mamma en ik hebben onze intrek in de Flat genomen, die al door ferdinand onder handen is genomen. Het is super netjes geworden.

De rest vertel ik volgende week, want het verhaal is enorm lang geloof ik en ik krijg zere vingers van het typen.

De foto's zet ik er vandaag of morgen bij.

Groeten Erik

• 20 Januari 2018 - 17:59

Peter:

Dat is inderdaad een heel verhaal, maar wel mooi om te lezen. Veel gezien weer!

• 20 Januari 2018 - 18:24

De Groentjes Uit Dedemsvaart:

Tja, als je eens per week schrijft heb je extra veel te melden! Leuk hoor dat de fauna bij jullie zo meewerkt en zich veelvuldig laat zien. Ben wel benieuwd naar al die foto's die daar vast van gemaakt zijn.
    Veel plezier in Albany en omstreken.

• 20 Januari 2018 - 18:43

Albert Hartgers:

Hallo allemaal.Ik zou zeggen geniet er maar van hier hebbenwij HOLLANDS weer met geloof het maar met veeeel regen en harde tot strom achtig wind wind kracht van 120km per uur vrachrautos daken van huizen als lucifers houten vlogen ze door de lucht Gr uut Schut

• 20 Januari 2018 - 19:12

Hanneke:

Leuk om te lezen! En mooie foto's bij je vorige verslag.
    Groetjes vanuit Wierden.

• 20 Januari 2018 - 20:47

Bertine:

Super leuk om te lezen, veel plezier nog.

• 20 Januari 2018 - 21:03

Helga:

Zeker een lang verhaal maar, wel heel leuk om te lezen. Leuk dat jullie nu eindelijk het huis van Ferdinand zien. Heel veel plezier samen. Ik kijk weer uit naar jullie volgend verslag en foto's natuurlijk.
    Groetjes van de Vosjes.

• 20 Januari 2018 - 21:50

Wilma:

Fijn dat je het zo naar je zin hebt! Geniet er nog maar even van!
    Je auto rijdt goed hoor! Volgend weekend haal ik er zelf 1 op

• 20 Januari 2018 - 22:35

Hilda:

Prachtig verslag weer!

• 21 Januari 2018 - 09:16

Groeten Vanuit Ko Lanta:

Mooi verslag! Veel gezien en gereden.

• 21 Januari 2018 - 19:35

Hanny Zwiggelaar:

wat zien jullie ontzettend vele mooie dingen , heel veel plezier verder en de groeten aan je moeder en Ferdinand

• 23 Januari 2018 - 00:47

Metselaar:

Hoi Hennie en Erik.wat zien jullie veel.Maar goed dat je alles noteertWarme groeten van de Metselaartjes.

• 24 Januari 2018 - 20:34

Hetty:

Hallo!
    Leuk om weer even een heel weekverslag te lezen. Geeft met de foto's erbij toch meer een indruk van hoe jullie het daar hebben dan de appjes. En wat een prachtige foto's van de kliffen! Groetjes van ons vijven!