Twijfel over Vietnam - Reisverslag uit Ninh Bình, Vietnam van erik koekoek - WaarBenJij.nu Twijfel over Vietnam - Reisverslag uit Ninh Bình, Vietnam van erik koekoek - WaarBenJij.nu

Twijfel over Vietnam

Door: erik

Blijf op de hoogte en volg erik

19 Januari 2024 | Vietnam, Ninh Bình

Hallo allemaal,

Hier dan eindelijk weer een berichtje uit Vietnam. Zoals jullie vast al hadden gezien staan de foto's helaas niet op volgorde. Dat wil me op de telefoon nog niet echt lukken helaas. En alfred. De honden heb ik niet gezien. Wel geit gegeten dat is wel lekker.

Ik was dus in Sa Pa en daar ben ik de dag erna vertrokken met een vip bus naar Thai Nguyen.

De bus vertrok om half 11 en toen ik op het busstation kwam bleek het een sleeperbus te zijn. Dat had ik niet verwacht, omdat het een dagrit was. Maar ik moest dus verplicht 7 uur liggen. De volgende keer let ik dus wel beter op met het boeken van een bus, want de bedden in Azië zijn korter dan bij ons.

Na 7 uur kwam ik in Thai Nguyen aan en had ik de homestay die ik graag wilde al snel gevonden. De eigenaar vertelde alleen dat het de rest van de week zou regen, dus ik had besloten de dag erna direct maar door te gaan reizen naar Cat Ba Island. Dit kon ik in de homestay snel boeken, dus dat kwam mooi uit. In de avond ben ik nog met een Amerikaan uit eten geweest en die wist ook al niet wat hij de dag erna moest gaan doen.

De dag erna had ik dus direct weer een reisdag van 5 uur en toen was ik op Cat Ba Island. Het eiland ligt aan Halong Bay wat ik wel erg graag wilde zien. Maar ook hier was het weer superslecht en had ik de eerste 2 dagen volop regen. Waardoor ik aardig aan mijn Vietnam reis begon te twijfelen en zat te denken om te vertrekken. Maar op zondag was het eindelijk droog en ben ik met een scootertje over het eiland gaan rijden. Er zijn niet heel veel wegen, omdat het grootste deel een nationaal park is. Maar aan de andere kant van het eiland dan waar ik zat was een onofficieel uitzichtpunt (Cellular tower) met een hele steile trap naar boven. En het uitzicht wad echt supermooi over de baai , die bekend staat om de rotsformaties die uit het water steken. Het staat op de werelderfgoedlijst en heeft ongeveer 1600 eilandjes.

Toen ik het aan deze kant van het eiland had bekeken ben ik de 24 km langs de kust terug gereden naar de andere kant van eiland. Hier zat de Cai Beo haven. Hier zag je een fishing Village op het water drijven. Tijdens het rondlopen sprak ik een Italiaanse die een plek had gevonden waar de cruise door Halong Bay een stuk goedkoper was. Dus daar voor de dag erna een cruise geboekt, omdat het dan mooi weer zou worden. Aan het eind van de dag nog naar Cannon Fort gelopen, vanwaar er ook mooie uitzichten waren.

En toen op maandag scheen ineens de zon En vertrokken we voor de cruise naar de boot. Op de boot zaten we met ongeveer 20 mensen. Het was echt supermooi om door de baai te varen. De hele dag zou van 8 tot 17 uur duren. En nadat we door de floating fish Village waren gevaren, waren we in de baai. Met hele mooie uitzichten. Na ruim een uur varen stopten we om te gaan kajakken. Hier kregen we anderhalf uur de tijd voor. Iedereen moest om 11.15 weer terug zijn, maar vertelde de gids uiterlijk half 12 moest hij wel vertrekken. We moesten met 2 personen per boot en ik ben samen met de Italiaanse gegaan en daar was ik wel blij mee. Ze kon goed peddelen, dus we waren als eerste weg, zodat we mooie foto's konden maken. We kwamen door 2 'grotten' heen met daarachter prachtige baaien. En net zoals ik wilde ook zij graag zoveel mogelijk zien, wat dus resulteerde dat we niet helemaal de uitgelegde route volgden, omdat we dan al binnen een uur terug zouden zijn bij de boot. Dus we zijn om wat extra eilanden heen gaan varen en kwam van een totaal andere kant terug varen dan de bedoeling was. En precies op tijd ook nog wel. Het kwartier extra hadden we natuurlijk gewoon als extra kajak tijd mee gerekend. Daar hadden we direct bij het weg varen al grote lol om en we vonden het beiden niet erg slim van de gids om ons die ruimte te geven. Dus waren we best wel trots op.onszelf dat we de tijd goed hadden benut. Hierna weer door gevaren en onderweg konden we op verschillende plekken gaan zwemmen. Dit heb ik niet gedaan, want zo warm vond ik het niet. Onderweg was er een goede lunch op de boot en rond 17.15 waren we weer terug in de haven. Na de hele dag varen kwam ik er wel achter dat me in had moeten smeren, dus ik was flink verbrand.

De dag erna ben ik naar Tam Coc vertrokken. De rit duurde weer ruim 5 uur en verliep lekker vlot. Tijdens deze rit leerde ik 2 Nederlanders kennen. Na even rondgelopen te hebben in Tam Coc had ik een homestay gevonden en bleken die Nederlanders daar ook te zitten, dus dat was wel gezellig. Zij was ook nog eens opgegroeid in Pesse, dus het wereldje was weer klein.

Hierna nog wat rondgelopen door het dorp en daar kwam ik een Franse jongen tegen die ook op de boot cruise zat.

Samen wat gegeten en besloten de dag erna met een scooter wat rond te gaan rijden, want het zou mooi weer worden.

De Italiaanse appte ook dat ze toch naar Ninh Binh ( logt tegen Tam Coc aan )was gegaan, ook al was dat niet haar plan, maar zij zou de volgende dag met een fiets op pad gaan.

De dag erna was het inderdaad bewolkt. En met de Fransman kreeg ik geen contact, dus scooter gehuurd en zelf op pad gegaan. Maar het begon bijna direct al te regenen, daarom ben ik maar naar Big Dong pagode gegaan. Dat was niet zo ver. Het was een poort met daarachter een pagode leek het, maar toen ik bij de pagode stond bleek dat je erachterlangs de berg in kon lopen en via trappen kwam je steeds in andere delen uit. Dat was dus veel groter dan verwacht. Intussen appte de Fransman dat hij zich had verslapen en hij was ook onderweg. Toen ik terug was van de pagode zat hij koffie te drinken in een restaurantje en regende het pijpenstelen. Na ongeveer 2 uur werd het wat droger, ik had ook direct maar geluncht. Hij had intussen de pagode wel bekeken en we zijn samen doorgereden naar bird valley. Het was een groot aangelegd park met verschillende tuinen. Ik vond het erg toeristisch. En in 1 deel van het park waren veel vogels. Het was wel mooi om doorheen te lopen.

Daarna in de regen terug gereden naar Tam Coc. Ik ben eerst naar de homestay terug gegaan en heb daar even wat met de Nederlanders gedronken. Daarna appte de Italiaanse dat ze ergens wat zat te drinken en ben ik daar heen gegaan om samen wat te gaan eten. Het werd een hele gezellige avond.

De dag erna ben ik weer met de scooter op pad gegaan ( de fransman liet weer niks van hem horen)en het regende weer enorm toen ik weg reed. Dus ik was niet echt vrolijk en had de neiging om terug te gaan om een bus naar laos te boeken of een vlucht naar de filipijnen. Maar toch door gegaan en naar de Bai Dinh pagode gegaan. Onderweg was het toch droog geworden en werd het nog aardig mooi weer. De pagode was een enorm groot complex waar je zo een paar uur kwijt was om het te bekijken. Daarna ergens wat gegeten en zo maar wat straten in gereden. Hier had ik mooie uitzichten over de valleien tussen de bergen, met overal water. Aan het eind van de dag naar de Mua Cave gegaan. Ik ben niet in de grot geweest, maar hier kon je ook naar een uitzichtpunt lopen door 500 traptreden omhoog te lopen. En dat uitzichtpunt was echt super. Bovenop kwam ik de Nederlanders weer tegen en we wilden eerst de zonsondergang afwachten, maar omdat het zo druk was hebben we dat niet gedaan. Want dan wil iedereen tegelijk naar beneden en zo lekker liep die trap niet. En in het donker terug rijden houd ik ook niet zo van. Terug gekomen bij de homestay heb ik daar de zonsondergang gekeken. In de homestay zaten een Engelse en Duitser en daar heb ik even wat mee gedronken. En we hebben besloten samen wat te gaan eten. De nederlands zouden namelijk vertrekken naar Hue.

Vandaag had ik een fiets gehuurd en was ik al vroeg op pad. Want om 8.10 was ik al in Trang An en dat was een half uur fietsen. Hier kon je een mooie boottour doen met roeiboten waar 4 personen in zitten en dan rond worden gepeddeld. Ik zat met een Vietnamees gezin in de de boot en die wilden steeds met mij op de foto, wat ook wel weer grappig was. Ze hebben er nu vast een Nederlandsche vriend bij. De boot vaart door een gebied met bergen en grotten. De langste grot was 1000 meter lang. En ik moest ongeveer dubbel in de boot liggen want het was niet erg hoog in de grot. Dit was natuurlijk wel hilarisch. Onderweg konden we er bij een paar pagoda's even uit. Dat was wel lekker even de benen strekken. Na 3 uur waren we weer terug en ben ik weer op mijn fiets gestapt. In Tam Cox was ik nog naar een uitzichtpunt gefietst en daarna ben ik terug gegaan naar Tam Coc. Hier heb ik 2 broeken gekocht, waaronder 1 echte nep north face. Daarna kwam ik de Engelse tegen en zijn we nog even wat gaan drinken, want vanavond nemen we beide de bus naar Hue. Zij heeft een dure bus geboekt want ze haat sleeperbussen.

En op dit moment lig ik dit dus in de bus te typen en de bus die ik heb is echt niks haha. Dus dat wordt een lange nacht. Ik lig ook nog eens bovenin helemaal achterin. De plek die je echt niet wil. Maar goed de rit duurd maar 11 uur en de eerste 2 zijn al om, dat scheelt.


  • 19 Januari 2024 - 19:11

    De Groentjes:

    Als ik het zo lees is zowat de halve Europese bevolking vertegenwoordigd daar. Gezellig hoor!


  • 20 Januari 2024 - 11:05

    Hetty:

    Wat jammer dat het zoveel regent! Gelukkig laat je je er niet door weerhouden om op pad te gaan. Zit je er in de verkeerde tijd of heb je gewoon pech?

    En wat leuk en bijzonder om zoveel Europeanen te ontmoeten!


  • 20 Januari 2024 - 12:56

    Bertine Strijker :

    Wat weer een leuk verslag, en toch leuk om af en toe je eigen taal te spreken. En ja de regen, dat ben je toch wel gewend in Nederland? Nog veel plezier.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

erik

Hallo allemaal, Ik ga weer backpacken in azie

Actief sinds 10 Sept. 2006
Verslag gelezen: 206
Totaal aantal bezoekers 52858

Voorgaande reizen:

02 Januari 2024 - 01 Maart 2024

Vietnam

03 Januari 2018 - 03 Februari 2018

Australie

12 Januari 2016 - 05 Februari 2016

Een vliegticket naar Kuala Lumpur

11 Januari 2014 - 10 Februari 2014

Indonesie

03 November 2011 - 05 Januari 2012

Dubai, Thailand en Laos

01 December 2008 - 26 Februari 2009

Maleisie, Thailand, Laos, Cambodja

Landen bezocht: