Caves of Vieng Xai - Reisverslag uit Vientiane, Laos van erik koekoek - WaarBenJij.nu Caves of Vieng Xai - Reisverslag uit Vientiane, Laos van erik koekoek - WaarBenJij.nu

Caves of Vieng Xai

Door: Erik koekoek

Blijf op de hoogte en volg erik

05 December 2011 | Laos, Vientiane

Hallo allemaal,

Daar is al weer een berichtje. Ja er is al weer een hele week om.
Ook weer erg veel reacties zeg. Maar zeker leuk om te lezen. Gelukkig hebben jullie ook weer mooi weer gehad en genoten jullie daar van. Vietnam is al helemaal uit mijn gedachten en dat komt vast nog wel een keer.En verder ja tradities horen er nu eenmaal bij he? Al zijn ze soms ietsje minder.
En voor de oud reizigers ik ga jullie gewoon jaloers maken haha. Maar als je wilt kom je na de tijd de foto's maar kijken hoor.

Maar ik zal snel met mijn verhaal beginnen want het word erg lang denk ik.

Goed ik was dus in Luang Prabang aangekomen.Het historische plaatsje komt erg gezellig over en er was ook een heel leuke night market. Hier kon je ook best wel lekker eten en vooral ook goedkoop. Je kon er je eigen eten bij elkaar zoeken en voor 10.000kip per bord mocht je zelf zoveel mogelijk op scheppen.Ik had er natuurlijk een flinke kop op zitten en ging dat maar is uit gebreid opeten.

Verder heb ik natuurlijk ook nog wel dingen bekeken en smane met 3 zwitsers die ik inmiddels al vaker had ontmoet ben ik naar de buddha cave gegaan. Die viel mij erg tegen, maar ja dat kan gebeuren. Vervolgens zijn we naar de Tad sae waterval gegaan. Dit was echt een heel mooie waterval. Het waren eigenlijk allemaal plateaus en heel blauw water.Ik ben er s'morgens ook nog een keer om 6 uur uit gegaan om naar de monniken te gaan kijken. Die gaan na een ceremonie de straten door. De bevolking geeft ze dan te eten. Erg indrukwekkend om te zien.
Verder heb ik wat rondgehangen in Luang Prabang en nog een wandeling aan de andere kant van de mekong gemaakt. Natuurlijk gingen ik s'avonds de zonsondergang boen de mekong bekijken.

Uiteindelijk ben ik weer verder gereisd. Dit keer ging ik met de bus naar Ponsavan. Op het busstation ontmoette ik een australische die ook die kant op ging. De bus zou er 8 tot 10 uur over doen, maar dat liep een beetje anders. Na een aantal ueren rijden kregen we namelijk een lekke band. Op zich was dat niet zo'n probleem. De busschauffeur en bijrijder hadden ervaring genoeg daarmee en de band was na ruim een half uur gewisseld. Maar een paar uurtjes later hadden we weer een lekke band. Dat was minder, want de bus heeft maar 1 reserve band mee. Na een tijdje kwam er een andere bus langs en daar kregen we de reserveband van. Dus we konden weer verder. Nou ja een kwartiertje dan en toen werden we aan gehouden door de politie. De andere bus stond er ook. Een man uit de bus zei dat er een brommer was aan gereden door een bus, maar ze wisten niet welke. Dus alle bussen werden van de weg gehaald en de brommerbestuurster werd naar de bussen gebracht. Gelukkig was het onze bus niet, dus konden we weer verder. Na ruim 12,5 ur waren we dan eindelijk in Ponsavan.

Hier hadden we snel een guesthouse gevonden en er bleek kermis in de stad te zijn. Dit allemaal om de monkh ( een bevolkingsgroep in Laos) te vieren.
De volgende dag hebben Jesse en ik een brommertje gehuurd en zijn we naar de Plain Of Jars gegaan. Na een aardig eindje rijden kwamen we er aan en op Site 1 ( je hebt er 3) hebben we de natuurlijke stenen potten is even goed bekeken. Het blijft een misterie waar en hoe de potten daar zijn gekomen. Vervolgens zijn we ook naar 3 gereden en dat ging 11 kilometer over een grind pad te hobbelen. Maar de 3e site was wel erg mooi om te zien.
Ook was er nog een waterval in de buurt, dus daar ook nog maar even heen gegaan. Om een uur of 3 waren we terug in Ponsavan.

In Ponsavan is verder niks te doen en daarom besloot ik met jesse mee te gaan naar Vangvieng met de vip sleeper bus.
Nou de enigste VIP die er aan die bus zat was dat je een flesje water kreeg en een gratis maaltijd. VIP in de bus was er in ieder geval niet.
Halverwege de reis besloot ik echter om toch maar door te reizen naar Vientanne( Hoofdstad van Laos.
De busschauffeur vond dat wel goed en zo was ik dan op vrijdag morgen in Vientianne.

Hier wilde ik naar de thaise ambasade om een visum aan te vragen, maar een italiaan vertelde dat de ambassade voor 4 dagen dicht was, om een of ander feest. Balen balen balen. Ik ben nog wel even over de markt geslenterd en aar lag opeens een mooi tafelbelletje. Yes mijn souvenir voor Laos heb ik ook eindelijk.
Maar ja 4 + 2 dagen voor het visum in Vientianne blijven was niet echt een optie, Dus ik ben maar weer op de bus gestapt.

Ik heb de bus weer regelrecht terug naar Ponsavan genomen 10 uur en de dag erna ben ik direkt door gegaan naar Sam Neua. Weer 10 uur. En hier ben ik vandaag dus nog steeds.

Gisteren ontmoette ik 24 fransen met het eten. Het waren 2 stellen die samen een auto met chauffeur hadden gehuurd. En de reden dat iedereen hier komt is om de caves van Vieng Xai.
Ze nodigden me uit om vandaag met ze mee te gaan naar de grotten
Natuurlijk heb ik dat gedaan. En het was heel indrukwekkend.

De bewoners en de hele overheid heeft hier namelijk 9 jaar in de grotten gewoont. Dit was in 1964 toen de amerikanen met Laos in oorlog waren. ZE leefden overdag in de grotten, omdat het land zwaar gebombardeerd werd. Ik had al van een bus passagier gehoord dat ze iedere 8 minuten bommen af gooiden. En dat 9 jaar lang iedere dag. Je kunt het gewoon niet geloven. Maar de bevolking had het zo geregeld dat ze s'nachts het land gingen bewerken en eten haalden en overdag zaten ze in de grotten. Ze moesten erg op passen als ze eten gingen koken. Als de amrikanen rook zagen gingen er direkt bommenwerpers heen. Heel apart om dit te zien allemaal.
Door deze oorlog is Laos het zwaarst gebombardeerde land ter wereld geworden. Gerekent naar het aantal bommen per inwoner.
Nog steeds zijn er hele gebieden waar je niet veilig naar toe kan gaan en worden er nog steeds veel bommen op gegraven.
Er zijn wel wat landen die daar bij helpen, behalve dan de amerikanen.

Nou ik geloof dat ik met het schrijven weer bij ben en morgen ga ik de terugreis naar Vientianne weer aanvaarden.

Groeten Erik

  • 05 December 2011 - 11:28

    Sophia Reinders:

    Tjonge, je moet wel heel erg veel geduld hebben daar. pff. Balen, dat de ambasade gesloten was.
    Je hebt alweer genoeg beleefd en gezien. Ga zo door.

  • 05 December 2011 - 11:33

    Albert Ui Schut:

    Hallo Erik. heb al je verhalen gelezen het is wel mooi om al die culturen uit die landen te lezen en te zien op de fotos hoe het daar toe gaat nog veel plezier groetjes Albert

  • 05 December 2011 - 15:19

    Miriam Lowijs:

    Hoi Erik!

    Leuk om te lezen wat je allemaal doet en beleefd!
    Veel succes verder en er vooral van genieten!
    Groetjes

  • 05 December 2011 - 18:51

    Martin:

    Heej Erik,
    Tjah op deze manier kun je ook niet echt plannen hè. flexibel is volgens mij een echte "must" haha.
    Mooi dat het je daar goed gaat, vooral leuke foto`s!
    Hier is die ouwe St Nicolaas weer in het land, en met hem ook alle toestand.
    Verder gaat hier alles op rolletjes. Hanneke is nu nog twee weken erg druk met school om alles op tijd af te hebben ivm afstuderen. en ben ondertussen mijn tweede gekregen chocolade letter al weer aan het weg kauwen.
    Veel plezier daar nog Erik!! We kijken uit naar het volgende verhaal!

    groetjes Martin en Hanneke

  • 05 December 2011 - 18:53

    Erik:

    Ha Erik,

    Je hebt intussen weer heel wat gezien en kilometers gemaakt. Lijkt me ook erg indrukwekkend om al die verhalen te horen en er gelijk een beeld bij te hebben. Ben na het lezen van al die reisgenotes toch wel benieuwd met welke nationaliteit je straks weer op schiphol staat. Had je vast nog niet vaker gehoord deze reis haha. Mooie reis verder. Welke landen ben je nog meer van plan aan te doen?

  • 05 December 2011 - 22:07

    Anneke:

    Hoi Erik,
    Met veel plezier weer je verslag gelezen, jonge, jonge, wat een km. heb je tussen de wielen afgelegd!!
    Maar je hebt veel beleefd!.
    Gisteravond waren mijn man en ik naar een concert van Hoogeveen zingt in de Grote Kerk. Erg mooi!.
    We hebben met z`n allen een prachtig lied gezongen, een gebed is het , en dat wil ik je voor onderweg even meegeven:

    Stilte over alle landen
    in deze nacht.
    Vouwen wij tezaam de handen
    voor deze nacht.
    God zal voor ons( en speciaal voor jou)
    allen zorgen
    tot het dagen van de morgen.
    Veilig en bij Hem geborgen
    zijn wij vannacht.

    Slaap lekker en ......geniet van je reis!!

  • 06 December 2011 - 17:15

    Jan Belle:

    heey erik
    wij volgen je overal waar jij heen gaat haha mooie foto's was ik maar met je mee haha gr melvin

  • 07 December 2011 - 16:44

    Helga:

    Jonge jonge je hebt alweer heel wat kilometers afgelegd en wat beleef je toch veel echt genieten he.Heel veel plezier weer de komende dagen je komt denk ik haast tijd tekort.

    Groetjes vanuit een guur en nat Drenthe.
    Helga.

  • 08 December 2011 - 03:16

    Erik Koekoek:

    oeps er staat 24 fransen, maar dat waren er maar 4 hoor. Anders moest het wel een grote auto zijn

  • 08 December 2011 - 19:54

    Bertha Cluistra:

    Wat een prachtige foto van zonsondergang...
    Leuk een impressie van je reis te lezen.
    Hartelijke groet en shalom!

  • 11 December 2011 - 18:45

    Sabina:

    Hoi Erik,

    Weer veel avonturen beleeft zie ik. Gaaf hoor. En wat een mooie foto's met name die waterval en zonsondergang. Super hoor, nog lekker van genieten.
    Groetjes
    Sabina

  • 12 December 2011 - 15:32

    Michel En Ineke:

    Leuk verhaal. Je maakt veel mee, ook een paar tegenslagen, dat is jammer. Maar je ziet wel dingen die je in Nederland niet ziet, erg mooie natuur daar wat een verschil met onze koeien in weilanden. Wat een andere wereld. We zien uit naar de volgende avonturen en vinden het leuk om te volgen zo, door het allemaal te lezen hier op de website. Mooie scherpe foto's ook er bij. Ruige natuur daar zeg. Je zult je ogen wel uitkijken soms.

  • 12 December 2011 - 15:34

    Michel En Ineke:

    4 Fransen. Ik dacht al, 2 stelletjes, dan trouwen ze daar in Frankrijk met zijn 12-en in 1 huwelijk.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

erik

Hallo allemaal, Ik ga weer backpacken in azie

Actief sinds 10 Sept. 2006
Verslag gelezen: 333
Totaal aantal bezoekers 53182

Voorgaande reizen:

02 Januari 2024 - 01 Maart 2024

Vietnam

03 Januari 2018 - 03 Februari 2018

Australie

12 Januari 2016 - 05 Februari 2016

Een vliegticket naar Kuala Lumpur

11 Januari 2014 - 10 Februari 2014

Indonesie

03 November 2011 - 05 Januari 2012

Dubai, Thailand en Laos

01 December 2008 - 26 Februari 2009

Maleisie, Thailand, Laos, Cambodja

Landen bezocht: