Luang Prabang - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van erik koekoek - WaarBenJij.nu Luang Prabang - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van erik koekoek - WaarBenJij.nu

Luang Prabang

Door: Erik koekoek

Blijf op de hoogte en volg erik

28 November 2011 | Laos, Luang Prabang

Hallo,

Al weer een hele week om en ik heb hier een super slechte verbinding. Balen dus. Er staan al wel wat foto's bij het vorige verslaq en 1 bij het verslag daarvoor. Ook staan er 2 video's over het zippen op. Ik heb ze zelf gemaakt en dat bibberen is geen angst hoor.

De dag na mijn verslag ben ik door gereisd. We gingen met een longtailboat naar Muong Noi of zoiets.
Het ging alleen niet allemaal zo vanzelf. We werden namelijk met 16 man in een boot gedrukt. Een passagier zei al dat er wat water naar binnen liep, maar de schipper zei dat dat notrmaal was. Na nog geen 5 minuten varen draaide hij de boot toch en gingen we weer terug naar de aanlegplek. Het maakte dus toch wel uit dat er water binnenkwam. Eigenlijk kan je wel gewoon zeggen dat we aan het zinken waren en de beste man werd al aardig zenuwachtig. Net als ons natuurlijk. We moesten snel overstappen in een grotere boot en nadat alles over was geladen dachten we te vertrekken. Dit kon alleen nog niet, want de benzine tank moest nog worden om gewisseld. We lagen natuurlijk blauw van het lachen, maar toen gingen we dan echt varen. Het was een super mooie tocht die na 3 uur weer eindigde in MuongNoi. Onderweg zagen we mooie gebergtes om ons heen en leuke dingen onderweg. Zoals lokale mensen op gammele bootjes en waterbuffels.

Muong Noi is een village waar je alleen maar met een boot kunt komen. Je hebt hier geen auto's en brommers. Alleen maar eenazzige trekkertjes en boten. Verder leven hier erg veel kippen en eenden. Ik had er al snel een leuke hut gevonden met uitzicht over de mekong. Ik ben de dag erna naar een village gelopen. Het hete Hoy Bor village.Hier bleek dat er 2 dagen later een feest zou zijn en ik werd ook uit genodigd om er te komen. Ze hadden er een klein guesthouse en ik besloot om er de volgende dag weer heen te gaan en er een nacht te blijven slapen. Mat( een amerikaan die ik hier heb ontmoet) Is de volgende dag ook mee gegaan en we hebben daar samen een kamer geboekt. Er waren namelijk 2 kamers en 1 ervan was al verhuurd.

Na een onrustige nacht. Ze vonden het hier nodig om om 2 uur s'nachts een koe te gaan slachten. En pan klaar te maken was ik er al om 6 uur uit.
Het eerste wat ze me aan boden was een lao lao. Dit is een zelf gestookte wiskey. En daar volgende de rest van de dag nog wel veel meer van.

Voordat het feest begon hadden we nog mooi tijd om in de village rond te gaan kijken. Het waren echt huizen van houten planken of van bambooschermen. Het komt allemaal erg arm over. Er is wel veel leven op 'straat'. Ze hebben hier natuurlijk geen weg. Ook waren ze de lao-lao gewoon buiten aan het stoken. Dat is best wel interresant. Ze hebben rijst met iets erin( we konden er niet achter komen wat) 5 dagen laten staan en dan gaan ze het in een ton, met deksel verhitten. Op de ton zit een bak met koud water. De kondebns van de kokende rijst komt zo aan het deksel te zitten. Dan wordt het via een bamboorietje naar een fles geleid en stroomt de fles zo vol. Als je de foto's ziet snap je het misschien wel.

Het feest begon en we moesten allemaal in het huis komen waren een monnik voor de hele groep ging bidden. Daarna werd er eten uit gedeeld aan de aanwezigen en kreeg je touwtjes die je bij iemand om de pols kon knopen en er ondertussen een wens voor die persoon bij te vertellen.
Daarna gingen we naar buiten en kregen we eten. De maaltijd was rijst met vooral vlees. Van de koe van afgelopen nacht. En we kregen weer lao-lao uit de hoorns van de koe.
Aan het einde van de dag zijn we weer terug naar Muong Noi gegaan en daar heb ik nog lekker de avond door gebracht.

De dag erna ben ik vertrokken en ben ik met de boot naar Nong Kiaw gegaan. Vanaf daar ben ik met een minifan naar Luang Prabang gegaan.

Daar ben ik nu nog steeds. Het is een gezellig stadje waar ik me al een paar dagen vermaak.Ik blijf er morgen ook nog denk ik en dan ga ik weer verder. Alle bekenden die ik in Muong Noi heb ontmoet zijndan ook weer weg en dan is de grap er hier weer snel vanaf.

Ook heb ik besloten dat ik niet naar Vietnam ga. Ik heb daar niet genoeg tijd voor. Ik heb het nog niet gezien in Laos en blijf daar tot het visum verloopt. Wat ik daarna ga doen weet ik nog niet helemaal zeker.

De foto's zet ik er morgen of overmorgen even op

Groeten Erik

  • 28 November 2011 - 11:06

    De Groentjes:

    Ha, we zijn weer eersten, yes.
    Maar Erik toch je gaat niet naar Vietnam, daar wilde je toch ook graag naar toe. Dit betekent waarschijnlijk dat je dan volgend jaar die kant op gaat. Maar je hebt natuurlijk gelijk. Loas was wel de plek waar je voorkeur naar uitging. Wij blijven het wel stoer vinden wat je allemaal doet. In een zinkende boot bijvoorbeeld. Maar gelukkig is alles toch nog goed gekomen.
    Groetjes vanuit een zonovergoten Dedemsvaart

  • 28 November 2011 - 11:19

    Sophia Reinders:

    Geen haar op mijn hoofd, die er aan denkt om aan zo´n touwtje te gaan hangen! :( Maar ik kan me voorstellen dat jij het super vindt.
    Volgend jaar dus naar Vietnam? haha.
    Geloof trouwens, dat ik die zinkende boot niet zo grappig zou vinden.
    Mooie foto's ook. Tot de volgende keer.

  • 28 November 2011 - 14:51

    Chantal:

    Leuk verhaal! Niet naar Vietnam gaan.. dat is dan wel weer een mooi excuus om nog eens die kant op te gaan toch? ;-) Bovendien is het ook goed om met al die lao-lao op (zo te lezen) jezelf wat rust te gunnen.
    Veel plezier daaro!

  • 28 November 2011 - 15:01

    Alfred St:

    Erik,
    Ik ben daar 2 jaar terug ook geweest dat is echt te gek daar in de middle of nowhere. Wat kun je daar tot je rust komen in Muong Noi. En dat met die lao lao is echt te zot. Ik heb hier thuis nog 1 fles die ik aldaar gekocht heb ik geloof voor nog geen euro. Heb je daar ook nog jules de boules gespeelt?
    Ik hoop je over een paar weken in thailand te ontmoeten.
    Geniet ervan.

  • 28 November 2011 - 17:51

    Willem En Aletta B:

    Hoi Erik,
    We horen het wel, je hebt het prima naar het zin. Een unieke ervaring die je altijd bij blijft. Wij wensen je nog een super vakantie toe en veel plezier nog.
    Groet Willem en Aletta

  • 28 November 2011 - 18:46

    Marcel:

    Hoi Erik,
    Ik geniet van je verslagen en foto's, en de filmpjes zijn helemaal super! Heel veel plezier nog.
    Hartelijke groet, Marcel

  • 28 November 2011 - 21:30

    Sabina:

    Leuk weer wat van je avonturen te lezen. Wel zo netjes dat je wat van die koe kreeg die ze midden in de nacht gingen slachten en jou je nachtrust kosste..
    Veel plezier en hoop snel weer wat te lezen

    Groetjes
    Sabina

  • 30 November 2011 - 19:20

    Jessy En Evelien:

    Bah, wat een ranzig verhaal van die koe!
    maar ja, tradities en cultuur!! haha..

    Fijne reis verder!

  • 01 December 2011 - 12:00

    Pa En Ma:

    Deze keer maar 1 reactie. Verstandig dat je Laos goed gaat bekijken en Vietnam eerst laat schieten.Was jij dat echt zelf die daar door de jungle zweefde?Geweldig die verhalen wij genieten er allemaal van zelfs oma.De spanning stijgt hier want zaterdagavond komt de Sint hier hopen we! We zullen je wel missen.
    maar we hopen op een gezellige avond met veel gedichten.Het is hier 11 graden op de thermometer buiten en de zon schijnt.Dus we houden het hier ook nog wel uit.Het is tenslotte al 1 dec. dus kunnen wij niet klagen toch?
    Erik we wensen je nog veel kijk en doe plezier.
    Pa en ma.

  • 01 December 2011 - 14:51

    Peter:

    Geniaal dat je nu zelf van die filmpjes hebt die je me een paar weken geleden nog op youtube liet zien van anderen. Mooi dat dat gelukt is. En die foto van die boomhut vind ik ook geweldig, het maakt me wel erg nieuwsgierig naar de rest van je foto's. Heel veel plezier nog.

  • 02 December 2011 - 16:16

    Michel En Ineke:

    Wow, wat een ervaring dat zippen. Leuk dat je er een video van hebt gemaakt!
    Hier is alles goed. Michel heeft nieuw vrijwilligerswerk: in de groengroep van een verzorgingstehuis. Het andere vrijiwlligerswerk (de computerlessen aan ouderen) is gestopt, omdat de vrijwilliger die het had opgezet, woorden heeft gehad met de directeur. Had hij al vaker gehad. Hij is daarom gestopt en Michel kon er niet alleen mee verder.
    Nou, we hopen nog meer van je te lezen de komende tijd.

    Groetjes van ons!

  • 03 December 2011 - 10:23

    Helga:

    Blij weer wat van je te lezen ik miste het al.wat een super mooie omgeving daar in Muong Noi maar net zoals je zegt wel erg armoedig denk ik .En dat ze nu net s'nachts een koe moeten slachten terwijl je zo graag wilde slapen want je zult aan het einde van de dag wel doodmoe zijn van al die indrukken die je opdoet of valt dat nog wel mee.Nou ik ben blij dat je weer een verslag hebt .Heel veel plezier weer de komende tijd en hoop gauw weer wat van je te lezen.
    heel veel groetjes vanuit een natte en sombere Hollandscheveld brrr.

    Helga en de rest van de Vosjes.

  • 03 December 2011 - 17:57

    Anneke:

    Hoi Erik,
    Net weer je verslag gelezen, jonge, wat spannend allemaal.
    Vooral dat bootje, griezelen , hoor!
    Maar wat fijn, dat je het zo naar je zin hebt. Geniet maar lekker verder, want je ziet wel heel erg veel.
    Veel plezier en maar weer de groeten van ons.

  • 04 December 2011 - 14:50

    Yke:

    Hai Erik, je weet mijn naam niet, maar wij (Marieke en ik) zijn je tegen gekomen in Muong Ngoi en later nog enkele keren in Luang Prabang; Groningen, Friesland en Drente ontmoeten elkaar!! (Hoogeveen ligt toch in Drente???) Ik had je naam gelezen op de passagierslijst van de boot. En je vertelde later over je site, dus kan ik je site mooi gaan volgen. Leuk om je verhalen te lezen over Laos. Ben vooral erg benieuwd naar je verhalen na Luang Prabang omdat we dit niet persoonlijk uit kunnen wisselen nu wij alweer thuis zijn. Ik ben jaloers op je dat je nog steeds in dit mooie land bent. Veel plezier nog en groet van Marieke en Yke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

erik

Hallo allemaal, Ik ga weer backpacken in azie

Actief sinds 10 Sept. 2006
Verslag gelezen: 332
Totaal aantal bezoekers 53188

Voorgaande reizen:

02 Januari 2024 - 01 Maart 2024

Vietnam

03 Januari 2018 - 03 Februari 2018

Australie

12 Januari 2016 - 05 Februari 2016

Een vliegticket naar Kuala Lumpur

11 Januari 2014 - 10 Februari 2014

Indonesie

03 November 2011 - 05 Januari 2012

Dubai, Thailand en Laos

01 December 2008 - 26 Februari 2009

Maleisie, Thailand, Laos, Cambodja

Landen bezocht: