De OV- chipkaart - Reisverslag uit Ubon Ratchathani, Thailand van erik koekoek - WaarBenJij.nu De OV- chipkaart - Reisverslag uit Ubon Ratchathani, Thailand van erik koekoek - WaarBenJij.nu

De OV- chipkaart

Door: erik

Blijf op de hoogte en volg erik

17 Februari 2024 | Thailand, Ubon Ratchathani

Hallo allemaal,

Hier toch nog weer een verslag. En ja klopt 3,5 week klinkt nog heel lang, alleen is het vliegveld nog 2200 km verderop. Daar moet ik dus wel een beetje rekening mee houden.

Maar zoals gezegd heb ik een brommertje gevonden om de Thakhek loop te gaan rijden. Natuurlijk vroegen ze om een paspoort en die geef ik echt onder geen beding af. Van een reisgenoot de tip gekregen om te zeggen dat het paspoort bij de emigratiedienst ligt voor visa verlenging ( deze zit ook in Thakhek) en een ander officieel document met foto en einddatum te geven. Dus bij het verhuur bedrijf aangegeven dat het paspoort niet kan, maar ik wel iets anders heb. De OV- chipkaart. De man heeft hem van alle kanten bekeken en ik heb met een stalen gezicht gezegd dat ik er absoluut niet blij mee ben een officieel Nederlands document af te moeten staan. Dit laatste overtuigde hem schijnbaar, want hij accepteerde het.

Vervolgens op pad gegaan en op dag 1 een paar grotten bekeken en door een steeds mooier wordend landschap gereden. Rond 15 uur was ik bij het eerste guesthouse voor de overnachting en daar had ik een heerlijke kamer. In de avond was er een bbq en dat was super gezellig. Wat opvallend was , was dat iedereen om 10 uur op bed lag. Van veel mensen de tip gekregen om vanaf de Kong Lor cave terug te rijden in plaats van de loop af te rijden via de grote weg die druk en stoffig is.

Op dag 2 ben ik door een enorm mooi landschap gereden. Het was er alleen wel erg koud en ik was vergeten een trui mee te nemen, dus die onderweg maar gekocht. Ik heb besloten direct door te rijden naar de Kong Lor Cave. Om half 4 was ik bij een guesthouse en daar een kamer geboekt. Vervolgens direct naar de grot gegaan, om hier met een boot doorheen te gaan varen. Kaartje gekocht en gevraagd of het niet te laat was, maar dat was geen probleem. Dus snel naar de boten gelopen en ik kon direct instappen. De boottocht door de grot zou een uur duren naar de andere kant. Daar kon ik dan een half uur rondlopen en vervolgens weer een uur terug varen. In de grot waren verschillende stops om dingen te bekijken, deze waren verlicht. Maar bij de 2e stop gingen alle lampen uit, want het was 4 uur. Tegen de gids van de boot gezegd dat ik dit niet accepteerde en terug wilde om dan de volgende ochtend maar de rondvaart te gaan doen. Hier wilde de gids niks van weten. Het werd een ware woordenwisseling en op een gegeven moment begon de man zijn boot het water in te trekken om weg te gaan, waarop ik de boot terug heb getrokken. Uiteindelijk ingestapt en aangegeven dat hij terug moest gaan. Bij de ticketbalie ook weer een hele discussie en uiteindelijk wilde de man me 250.000 van de 300.000 kip terug geven, omdat ik de eerste stop al had gehad. Dit heb ik niet geaccepteerd en uitgelegd dat ik de volgende dag wel weer het volle pond moest betalen. Uiteindelijk alles terug gekregen.

In de avond niet veel gedaan. Ik had het verkeerde questhouse en was er als enigste gast. Met de brommer 5 minuten naar een ander guesthouse gereden om wat te eten en op de terugweg was het zo donker dat ik mijn guesthouse eerst niet weer kon vinden, maar gelukkig na een half uur zoeken had ik hem toch gevonden.

In de ochtend kreeg ik koffie van de eigenaar van mijn guesthouse en hij wist me al precies te vertellen dat ik gister de boel op stelten had gezet bij de grot.

Vervolgens naar de grot terug gegaan en nu wel de stops van de hele route verlicht. En dat was heel mooi. Ook heel bijzonder om de rest in totale duisternis te moeten varen. Na ruim 2 uur was ik terug en ben ik aan de terugweg begonnen. En via Rock viewpoint kwam ik Uiteindelijk weer bij het eerste guesthouse terecht, waar ik 's avonds weer aan de bbq heb mee gedaan. Dit werd een gezellige avond en uiteindelijk met half Europa een potje monopoly ( kaartspel) gedaan. En nu was bijna iedereen om 12 uur nog gezellig buiten.

Op de laatste dag heb ik nog een waterval gevonden die ik gemist had. Het was een prachtig plekje en ik heb er ruim een uur ' gezwommen' . Het water was erg koud, dus ik heb er vooral de meeste tijd naast gezeten.

Om een uur of 4 was ik na 512km weer terug in Thakhek en daar heb ik overnacht.

De dag erna zou ik naar Pakse gaan, om de dag erna naar Dong Khon door te reizen, maar ik kwam erachter dat de bus naar Don Khon goedkoper was als ik rechtstreeks ging. Dus ja ik ben er toch weer ingetrapt en heb een sleeper genomen naar Don Khon. De rit heeft 12 uur geduurd. Dit kwam vooral omdat de bus nogal veel goederen af moest leveren. Zo lag het gangpad vol met grote zakken mais en was het dak en de laadruimte van de bus ook goed gebruikt. ( onderandere veel dekens, 3 brommers en vele andere dingen)Uiteindelijk werden we onder een viaduct afgezet om vanaf daar met de boot verder te gaan. Dit had ik niet zo verwacht omdat de normale boten vanaf een ander plaatsje gaan. Gelukkig werd me snel duidelijk waarom de boot vanaf hier ging, hij was hier namelijk 5 keer zo duur en keuze heb je niet onder een viaduct, dus een goed verdien model moet je maar denken.

Don Khon is een eiland in de Si Phan Don archipel in de Mekong. Vertaald is het the 4000 islands in Laos. Toen de boot eindelijk na bijna een uur wachten kwam was het nog ruim anderhalf uur varen naar het eiland. Daarna nog 5 minuten lopen naar het guesthouse. Daar aangekomen kwam ik erachter dat ik verkeerd had geboekt en een dag te vroeg was aangekomen. Gelukkig kon de eigenaar het goed oplossen en kreeg ik mijn kamer aan de Mekong met balkon en hangmat.

Op Don Khon heb ik vakantie gevierd en vooral bijna niks gedaan. Ik heb er een waterval bezocht en ben de eilanden Don Khon en Don Det over gefietst. Er zit nog een oude Franse brug tussen deze eilanden. Verder heb ik er boeken geruild en vooral veel in mijn hangmat gelegen en vanaf daar de zonsondergang bekeken en verder lekker liggen lezen. Dat kon ook niet veel anders, want overdag was het 36 graden. Die temperatuur blijf ik trouwens ongeveer houden tot het einde van mijn reis.

Gister ben ik na 3 dagen weer vertrokken en ben ik naar Ubon Ratchathani gereisd. De rit heeft de hele dag geduurd, maar liep toch lekker vlot. Ook bij de grensovergang.

Vandaag lekker wat door de stad gelopen. Er zijn hier vooral erg veel tempels, maar ik merk wel dat ik er al weer genoeg heb gezien deze vakantie, dus morgen maar weer door naar de volgende bestemming en hopen dat ik dit weer via een normale reguliere bus kan doen.

Nou dat was het voor nu wel weer. In de middag houd ik nu echt wel een paar uur siësta, omdat het dan echt wel te warm is om wat te doen.


  • 17 Februari 2024 - 09:12

    Alfred:

    Hoi Erik,

    Man o man wat weer een mooi verhaal.

    Maar volgens mij ben jij nu toch in Thailand?

    Veel plezier nog de komende dagen.


  • 17 Februari 2024 - 09:45

    Hanneke:

    Los van het reizen klinkt het heerlijk relaxt. Veel plezier nog!


  • 17 Februari 2024 - 11:09

    Hilda Ter Steege :

    Ik vind je een echte avonturier! Van wie heb je dat? En je lijkt niet snel gestresst te zijn. Dat is op reis met tegenslagen wel erg fijn!

    Fijn reisvervolg Erik!


  • 17 Februari 2024 - 23:45

    Ferdinand Kroon :

    Super kerel!


  • 18 Februari 2024 - 14:33

    Nathalie& Remco :

    leuk verhaal [e-38] Lekker weer daar !! Veel plezier nog een de laatste weken


  • 18 Februari 2024 - 17:35

    Luuk En Hanny :

    Was weer een mooi reis verhaal ..

    Geniet nog maar lekker van je vakantie en goede reis verder


  • 19 Februari 2024 - 18:32

    De Groentjes:

    Wat weer een verhaal en wat komt de echte Erik hier weer mooi naar voren. Met jou wordt niet gespeeld. [e-1f621][e-1f602]

    Veel plezier nog verder en geniet nog even van het "warme" weer. Hier regent het op dit moment en de houtkachel is lekker aan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

erik

Hallo allemaal, Ik ga weer backpacken in azie

Actief sinds 10 Sept. 2006
Verslag gelezen: 147
Totaal aantal bezoekers 52882

Voorgaande reizen:

02 Januari 2024 - 01 Maart 2024

Vietnam

03 Januari 2018 - 03 Februari 2018

Australie

12 Januari 2016 - 05 Februari 2016

Een vliegticket naar Kuala Lumpur

11 Januari 2014 - 10 Februari 2014

Indonesie

03 November 2011 - 05 Januari 2012

Dubai, Thailand en Laos

01 December 2008 - 26 Februari 2009

Maleisie, Thailand, Laos, Cambodja

Landen bezocht: