Weer onderweg - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van erik koekoek - WaarBenJij.nu Weer onderweg - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van erik koekoek - WaarBenJij.nu

Weer onderweg

Door: Erik

Blijf op de hoogte en volg erik

19 Januari 2009 | Cambodja, Phnom-Penh

Hallo allemaal,

Wat al weer veel reacties.Ik had inderdaad de groentjes al een poosje gemist en dacht dat ze ook op vakantie waren gegaan.Verder hoor ik alweer dat jullie veel ijspret hebben gehad. Wat een geluk, toch wel een beetje jammer om dat dan weer te missen. Maar ja je kunt natuurlijk ook niet alles hebben.

Nou ik ben dus eindelijk uit Sihanoukville vertrokken. En ben direkt naar Phnom Penh gegaan. Dit is de hoofdstad van Cambodja. Ik ben er 5 dagen gebleven. In die tijd heb ik dan toch eindelijk een dikke jas gekocht. Ik denk dat het een echte nep puma jas is. Hij is in ieder geval wel warm.
Ook heb ik daar het Royal Palace en de Silver Pagoda bekeken. Het was wel mooi, maar ja het was natuurlijk weer een soort van tempel en die heb ik nu geloof ik wel weer genoeg gezien.
Ik heb Sanne hier ook weer ontmoet en we zijn samen naar de s-21 gevangenis en de Killingfields gegaan.
Dit is toch een belangrijke historie van Cambodja. Het was tussen 1975 en 1979 dat de rode khmer aan de macht was. In de s-21 hebben geloof ik 17000 mensen gevangen gezeten. Alle gevangenen werden op de foto gezet en daar vastgehouden en ook wel gemarteld. Daarna werden ze naar de killingfields gedeporteerd en wreed vermoord. Ze werden allemaal in massa graven begraven. In totaal werden er in die tijd veel meer mensen bruut vermoord. Op de killingfields staat een een memorial stupa. hier zijn meer dan 8000 scheletten te zien die op sexe en leeftijd zijn gesorteerd. Dit komt wel erg hard over.

Na phnom Penh ben ik met een minibusje naar Kompong Cham gegaan. Daar had ik vandaag een gids gehuurd.
We gingen met de motor( ja ik zat achterop) naar een rubber plantage. Het was een grote plantage. Hier kreeg ik uitleg hoe de sap uit de boom werd gehaald. De rubberbomen zijn door de Fransen geinporteerd uit Brazilie. Daarna naar de rubberfabriek, waar hij mij rondleide. Hier zie je het hele proces hoe ze van de sapstroom van de boom rubber maken dat geexporteerd kan worden. Het gaat eerst in een bak, daarna in smallere bakken waar het 24 uur in blijft. Daarna is het stijf(kleverig). Dan gaat het 5 keer door een pers om het water eruit te halen. Daarna gaat het in kleine stukken in de oven. 24 uur later komt het er weer uit en worden er blokken van 33 kg van geperst. Die blokken gaan dus op transport. Misschien komen ze wel bij ruma rubber in Hoogeveen terecht.
Toen nog naar een tempel geweest. Het was een oude houten pagoda. Het was wel leuk, maar ja ik had er al zoveel gezien. Daarna gingen we naar een weaving village. Hier weven ze zijde tot mooie kleden voor kleren. Wel apart hoe ze dat doen.
Op de terugweg kwamen we nog bij een bruiloft langs. We hebben daar even gekeken en zijn toen terug naar de stad gegaan.

Morgen ga ik weer verder. Ik ga dan naar de Mundulkiri Province. Een gids uit het dorp brengt me naar een andere plaats, waar ik met een pick-up verder ga. Ben dus erg benieuwd.
Als het goed is moet het hier een stuk kouder zijn.(dus marcel misschien niet zo,n slecht idee om een sjaal en wanten op te sturen).

Nou dat was het eerst wel weer.

Groeten Erik

  • 19 Januari 2009 - 10:38

    Sophia:

    Tjonge, alweer een verslagje. Ik lees ze altijd met veel plezier.
    Ik geloof best dat het op die killingfields indrukwekkend was. brr, Dat zet je meteen weer met de beide beentjes op de grond.
    Hoe ze rubber maken, heb ik al eens op tv gezien. Leuk om dat eens mee te maken, denk ik.
    Bij sommige dingen weten we soms niet eens hoe ze gemaakt worden. Veel plezier verder en tot de volgende keer.

  • 19 Januari 2009 - 14:48

    De Groentjes:

    Goh, dat je ons toch mist, wel goed om te horen (lezen).
    Ik kan me voorstellen dat na vele tempels de volgende niet veel nieuws meer heeft, maar gelukkig zijn er ook andere dingen te bekijken.
    'T is hier dooi, dus je hoeft niet meer terug te komen om nog te schaatsen.
    Groetjes, tot volgend bericht

  • 19 Januari 2009 - 20:51

    Arthur & Hetty:

    Wat heb je al weer veel gezien! We kunnen ons voorstellen, dat je 't met al die tempels inmiddels wel gehad hebt. Datzelfde gold voor ons ook, toen we er op Bali een aantal hadden gezien. We horen wat minder over de natuur. Is die daar in Cambodja ook erg mooi of is Cambodja vooral vanwege de cultuur interessant voor toeristen?
    Hier is het ijs inderdaad weer verdwenen en het lijkt erop, dat wij zo ongeveer de enigen zijn, die daar erg blij mee zijn. Ook wij hebben genoten van een paar keer op de schaats staan,maar ja... de bouw,hè!Het huis is nog niet onder de kap, dus wij zijn blij, dat er nu weer gewoon doorgewerkt kan worden! 31 januari gaan we nu eerst verhuizen naar ons tijdelijke huisje in Harfsen. Dan zullen we jou én de grote aanhangwagen natuurlijk wel missen!
    Groetjes, Arthur & Hetty

  • 20 Januari 2009 - 05:23

    Peter:

    Zodat je er toch iets van meekrijgt als je terugkomt heb ik een mooie foto voor je uit een krant gescheurd waarop te zien is hoe Nederland weer even kon genieten van de oude ijspret!

  • 20 Januari 2009 - 08:20

    Ineke:

    Tjonge wat veel foto´s weer zeg! Gewoon een letterlijk ´plaatjesverslag´ van wat je er boven schrijft. Leuk!
    Ik zit nu een paar dagen in België bij Anne. We hebben het gezellig hier.

    Groetjes,
    Ineke

  • 21 Januari 2009 - 09:24

    Oom Piet:

    Leuk Erik om jou zo te volgen op jouw reis in Zuid-Oost Azië. Het is voor mij net een reisromannetje, je brengt het op een leuke manier. Ik kan jou wel voor reisleider aanmelden. Een vraag: spreken ze daar Frans of zoiets? Het is toch een Franse kolonie geweest? Zie je daar ook nog mooie vogels en mooie natuur?

    Goeie reis verder,
    groetjes

  • 21 Januari 2009 - 19:53

    Ina:

    Hoi Erik eindelijk je site gevonden, hoorde van andere volleyballers Saskia en Wilfred dat ze ook al gekeken hadden.prachtig zeg wat jij allemaal ziet en beleeft daar. mooie foto's ook. veel plezier verder.Ina

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

erik

Hallo allemaal, Ik ga weer backpacken in azie

Actief sinds 10 Sept. 2006
Verslag gelezen: 235
Totaal aantal bezoekers 52876

Voorgaande reizen:

02 Januari 2024 - 01 Maart 2024

Vietnam

03 Januari 2018 - 03 Februari 2018

Australie

12 Januari 2016 - 05 Februari 2016

Een vliegticket naar Kuala Lumpur

11 Januari 2014 - 10 Februari 2014

Indonesie

03 November 2011 - 05 Januari 2012

Dubai, Thailand en Laos

01 December 2008 - 26 Februari 2009

Maleisie, Thailand, Laos, Cambodja

Landen bezocht: